Skip to main content

Rijd je met een nieuwe wagen? Dan is de kans groot dat deze elektrisch of hybride is. In 2023 waren volgens Statbel maar liefst 6 op de 10 nieuwe wagens elektrisch of hybride. Goed nieuws voor onze energiemix: elektriciteit produceren we tegenwoordig vaker groen en lokaal, terwijl benzine vervuilend is en geïmporteerd moet worden. Toch brengt elektrisch rijden uitdagingen en gedragswijzigingen met zich mee, zoals het opladen via een laadpaal. Hoe doe je dit best? En is het slim om zonnepanelen te overwegen? Lees zeker verder!

Nieuwe gewoontes: van tankstations naar laadpunten

Wat is een laadpaal?

Een laadpaal is eigenlijk een stevig stopcontact dat speciaal ontworpen is voor het opladen van elektrische wagens. Je kan het zowel binnen als buiten plaatsen, of zelfs aan de muur hangen. Prijzen variëren van €500 tot €3.000, afhankelijk van het type laadpaal en eventuele aanpassingen aan je elektriciteitsnet.

De meeste woningen in Vlaanderen zijn nog aangesloten op een monofasig net. Hoe langer hoe meer doen we dingen op elektriciteit (koken, rijden, verwarmen). Daarom moet er meer stroom naar je huis kunnen gaan en moet je vanaf een bepaald punt overschakelen op een driefasige netaansluiting. Dit type netaansluiting laat toe om een grotere hoeveelheid stroom op een bepaald moment naar je huis te sturen. Bij de meeste mensen is de aanschaf van de laadpaal het kantelpunt. Alleen de netbeheerder (Fluvius) kan zo’n aanpassing uitvoeren en alleen zij kunnen hier een exacte prijs voor meegeven.

Heb ik een laadpaal nodig?

Hoewel je een elektrische wagen via een gewoon stopcontact kan opladen, is dat doorgaans geen goed idee. Het is niet alleen brandgevaarlijk, maar duurt ook tot acht keer langer. Een laadpaal is sneller, veiliger en efficiënter. Hierdoor laad je goedkoper en comfortabeler.

Waarom een eigen laadpaal als er publieke laadpalen zijn?

Met een eigen laadpaal kan je thuis opladen wanneer het jou uitkomt. De prijs is ook gunstiger omdat je voor je eigen energie een voordelig contract kan afsluiten, bijvoorbeeld via een groepsaankoop. Combineer je dit met zonnepanelen, dan laad je je wagen nog voordeliger en groener op. Voor wie geen ruimte heeft voor een eigen laadpaal, zijn er ook publieke laadopties en mogelijkheden via je werkgever of de overheid.

Elektrisch rijden en zonnepanelen: een perfecte match

Zonnepanelen en opladen overdag

Als je al zonnepanelen hebt, is een elektrische wagen een logische stap. Elektrisch laden is groener en goedkoper dan tanken. Bovendien produceren zonnepanelen het meeste stroom in de zomer, precies wanneer je wagen ook in de vroege ochtend en op de vooravond thuis opgeladen kan worden. Zelfs bij een gemiddeld dagelijks verbruik van 35 km hoef je je wagen niet elke dag op te laden, wat extra flexibiliteit biedt. Voor veel mensen is één keer volledig opladen per week voldoende.

Wat als ik alleen ’s avonds thuis ben?

Zonnepanelen wekken vooral overdag stroom op. Een thuisbatterij kan in de avonduren uitkomst bieden door de overdag opgewekte energie op te slaan. Hoewel een thuisbatterij handig is voor kleinere verbruikers zoals verlichting en huishoudelijke apparaten, is het minder efficiënt om je elektrische wagen hiermee op te laden vanwege de beperkte opslagcapaciteit van 5 à 10 kWh, vergeleken met de 30 tot 100 kWh van een wagenbatterij.

Meer informatie over de werking van een thuisbatterij? Lees het in deze blog.

Slim laden: dynamische contracten en EMS-systemen

Slimme laadpalen en dynamische energiecontracten maken het mogelijk om voordelig te laden, bijvoorbeeld ’s nachts wanneer de energievraag lager is. Bij een dynamisch energiecontract verandert de prijs voor stroom doorheen de dag. Slimme toestellen kunnen hierop inspelen door enkel stroom van het net te verbruiken wanneer de prijs het laagst staat.

Met een dynamisch contract kan de stroomprijs zelfs negatief worden, wat betekent dat je betaald krijgt om te laden. Een energiemanagementsysteem (EMS) kan bovendien je zonnepanelen en laadpaal optimaal op elkaar afstemmen.

Een voorbeeld hiervan: Je EMS kan ervoor zorgen dat je elektrische wagen enkel oplaadt met de overschotten van je zonne-energie. Twee vliegen in 1 klap: je laadt je wagen gratis op, en zet nul stroom op het net.

Voorbeelden uit de praktijk

Een slimme combinatie van een EMS, zonnepanelen, een thuisbatterij en een dynamisch energiecontract kan indrukwekkende resultaten opleveren. Zo nam onze collega Jeroen in één maand slechts 35 kWh van het net af voor €2,15, goed voor 225 km rijbereik. Een investering in slimme technologieën maakt elektrisch rijden niet alleen betaalbaarder, maar ook duurzamer.

Conclusie?

Elektrisch rijden vraagt om nieuwe gewoontes, maar biedt volop voordelen, vooral in combinatie met zonnepanelen. Of je nu overdag thuis kan opladen of gebruik maakt van slimme laadoplossingen, je haalt meer uit je elektrische wagen door slim met energie om te gaan. Geeft je werkgever of koop je een elektrische wagen, maar geen zonnepanelen? Neem zeker eens een kijkje naar de groepsaankoop zonnepanelen.