Vier op de tien Vlamingen schatten prijs zonnepanelen te hoog in

(Perbericht over geschatte prijs zonnepanelen. Verschenen in o.a. Het Laatste Nieuws op 9 februari 2018)

8 februari 2018 – Hoewel de overgrote meerderheid van de Vlamingen de voorkeur geeft aan groene energie, is in de praktijk de prijs vaak een struikelblok. Zo vinden zes op de tien Vlamingen zonnepanelen duur, maar wel een slimme keuze. De kostprijs van zonnepanelen wordt echter overschat: de actuele marktprijzen liggen gemiddeld 35% lager dan wat Vlamingen denken. Dat blijkt uit een onderzoek van iVox in opdracht van iChoosr, onafhankelijke organisator van groepsaankopen in Vlaanderen.

Meer dan één op de twee Vlamingen willen groene energie, maar is niet bereid om hiervoor te betalen

Het onderzoek laat zien dat een ruime meerderheid (69%) van mening is dat vandaag alle aangeboden energie-opties milieuvriendelijk zouden moeten zijn. Nochtans zijn  bijna zes op de tien Vlamingen (58%) niet bereid daar meer voor te betalen.

Ze  vinden het belangrijker dat de energie die ze gebruiken goedkoop is (gemiddelde score van 8,3 op 10) dan dat die energie groen is (5,8 op 10) of lokaal geproduceerd (5,3 op 10). Zelf investeren in hernieuwbare energie blijkt voor de meerderheid nog niet aan de orde: bijna driekwart (72%) van de Vlamingen die nog geen zonnepanelen hebben, overweegt niet om deze te laten plaatsen.

De meerderheid vindt zonnepanelen slim, maar duur

De meerderheid geeft aan dat zonnepanelen wel degelijk een slimme investering (59%) zijn en een milieuvriendelijke oplossing (67%), maar zes op de tien Vlamingen vinden ze duur.

“Dakeigenaars denken dat de aanschaf en plaatsing van een zonnepanelensysteem duur is, maar het onderzoek toont aan dat die prijs vaak zwaar wordt overschat”, zegt Frédéric Dumalin van iChoosr. “Hernieuwbare energie en zonnepanelen in het bijzonder zijn door technologische ontwikkelingen de laatste jaren veel toegankelijker geworden.”

Vlaming schat prijs zonnepanelen 35 procent te hoog in

De gemiddelde aankoopprijs voor een compleet systeem van 15 zonnepanelen  (de standaard in Vlaanderen) ligt rond 5.600 euro (incl. 6% btw) en dat is ruim 3.000 euro of 35% lager dan de door de Vlaming gemiddelde ingeschatte prijs van 8.600 euro.

In Limburg schatten ze de prijs zelfs gemiddeld op 9.500 euro. West-Vlamingen zitten het dichtst bij de realiteit met een gemiddelde inschatting van 6.500 euro.

De prijs via de groepsaankoop voor een zonnepanelensysteem van 15 panelen ligt rond 4.350 euro. Dit is ruim 20% onder de marktprijs en ongeveer de helft van wat de Vlaming denkt dat een dergelijk systeem zou kosten.

“Dit onderzoek bevestigt wat wij de afgelopen jaren al zagen: een stijgende interesse voor ‘groene’ producten. Veel Vlamingen zijn bewust bezig met het milieu en willen graag overstappen op duurzame energie-oplossingen. Maar de prijs, zeker omdat deze wordt overschat, blijkt vaak een struikelblok te zijn”, aldus Frédéric Dumalin van iChoosr.

Groene energie toegankelijker voor iedereen

iChoosr organiseerde de voorbije jaren in Vlaanderen een reeks groepsaankopen voor zonnepanelen in samenwerking met onder andere provincies en lokale partners. Door het veilingmodel dat wordt gebruikt, is het aanbod scherp geprijsd in vergelijking met het actuele marktaanbod. Zo wordt de totale prijs van zonnepanelen mét installatie aanzienlijk gedrukt.

“Doordat we bij groepsaankopen de algemene organisatie en de vaste kosten over een groter aantal klanten kunnen verdelen, wordt er efficiënter gewerkt en kunnen leveranciers scherpere prijzen voorstellen. Dat maakt  groene en eigen hernieuwbare energie toegankelijker voor een groot publiek. Vlamingen kunnen zo hun steentje bijdragen aan een duurzame toekomst”, zegt Dumalin.

Op www.ichoosr.be/zonnepanelen zie je in welke provincie momenteel welke groepsaankopen zonnepanelen worden georganiseerd.

Over het onderzoek

Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau iVox in opdracht van iChoosr tussen 28 augustus en 7 september 2017 bij 1.000 Vlamingen, representatief op geslacht, leeftijd en diploma.

Door iChoosr, onafhankelijk organisator van groepsaankopen.

Zonnepanelen plaatsen via de groepsaankoop?

Ontdek jouw voordeel. Kies je provincie voor de groepsaankoop zonnepanelen in jouw regio. Inschrijven is gratis en verplicht je tot niets. Op basis van je gegevens krijg je een persoonlijk all-in voorstel met een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding.

Lees ook deze berichten:

8 veelgebruikte isolatietermen eenvoudig uitgelegd
09-02-2018 • Categorie: Duurzaamheid

Isoleren is een hot topic maar de technische isolatietermen kunnen als een doolhof aanvoelen. Welke zijn de isolatienormen, en hoe haal je die? Lees er alles over in onze mini-gids.

Spouwmuurisolatie: komt jouw woning in aanmerking?
09-02-2018 • Categorie: Duurzaamheid

Wat is spouwmuurisolatie precies? En hoe weet je of je woning een spouwmuur heeft?

Isoleren van kelders en kruipruimtes: een slimme zet
09-02-2018 • Categorie: Duurzaamheid

Kelderisolatie heeft dan een grote impact om je wooncomfort en je energierekening. Ook bij vloerververwarming is kelderisolatie slim. In deze blog lees je er meer over.