De Vlaamse energiemarkt is in volle beweging en dat is duidelijk merkbaar in de resultaten van de Marktmonitor 2024. De VREG, Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt, bevraagt jaarlijks 1.000 huishoudens en 1.500 bedrijven om hun ervaringen en keuzes in de energiemarkt te analyseren. We delen graag enkele interessante inzichten.
Vast, variabel of dynamisch? Een gedeelde markt
Een van de opvallendste veranderingen is de verschuiving in het type energiecontract waarvoor consumenten kiezen. Waar in 2021 nog 75% van de gezinnen koos voor een vast contract, is dit in 2024 gedaald naar slechts 22,8%. Uit cijfers van de leveranciers blijkt 77% van de gezinnen een variabel contract te hebben en 0,2% een dynamisch contract. Dit is voornamelijk te wijten aan de prijsverschillen tussen de type contracten. Variabele en dynamische contracten blijven merkelijk goedkoper dan vaste contracten. Opmerkelijk is dat 8% van de gezinnen geen idee heeft welk soort contract ze hebben. Bij bedrijven zien we een gelijkaardige trend, waarbij 72,4% een variabel contract heeft.
Leverancierswissel: het blijft een uitdaging
Wist je dat 30% van de Vlaamse gezinnen nog nooit wisselde van energieleverancier? Veel mensen geven aan dat ze tevreden zijn met hun huidige leverancier of vinden het te veel gedoe om over te stappen. Hoewel overstappen financieel voordeel kan opleveren, blijven obstakels zoals complexe processen en een gebrek aan vertrouwen in de leveranciers de voornaamste redenen dat velen liever bij hun huidige energieleverancier blijven.
Lees hier de 5 misverstanden over overstappen van energieleverancier.
Informatie en bronnen: voelen we ons goed geïnformeerd?
Op het vlak van informatievoorziening is er nog werk aan de winkel. Bijna 31% van de gezinnen voelt zich onvoldoende geïnformeerd over de energiemarkt. Dit percentage is nog hoger (42%) bij gezinnen die overwegen van leverancier te wisselen, wat erop wijst dat er een duidelijke behoefte is aan meer en betere informatie. Het internet blijft de voornaamste bron van informatie, gevolgd door energieleveranciers zelf en de VREG.
Opmerkelijk is dat 3 op 10 gezinnen hun laatste jaarlijkse afrekening niet nakijken. Dit is een opvallende stijging in vergelijking met vorig jaar. Bedrijven scoren hier iets beter: 29% van de kleine bedrijven en 22% van de kmo’s kijken hun laatste jaarlijkse afrekening niet na.
Energiefactuur betalen: hoe staan gezinnen en bedrijven ervoor?
Een grote meerderheid van de Vlaamse gezinnen (82%) zegt nog nooit problemen te hebben gehad met het betalen van hun energiefactuur. Toch ziet de VREG een stijging van het aantal gezinnen dat vroeger betalingsproblemen had. Het goede nieuws? Het aantal gezinnen met regelmatige betalingsproblemen is gedaald naar slechts 2%.
Waar vorig jaar nog 9 op de 10 gezinnen de energiecrisis als oorzaak van hun betalingsproblemen noemde, zijn dat er nu iets minder dan 8 op de 10. Vooral huurders, jonge gezinnen en jongeren (18-34 jaar) blijven kwetsbare groepen. Zij melden ook vaker dat ze hun huis niet voldoende kunnen verwarmen.
Bij bedrijven zien we een lichte verbetering: 10% van de kleine bedrijven en 7% van de kmo’s hadden afgelopen jaar moeite met hun energiefacturen te betalen, een kleine daling ten opzichte van vorig jaar. Ook is er geen stijging meer in het aantal bedrijven met regelmatige betalingsproblemen; integendeel, dit aantal is zelfs gedaald.
Digitale meter: het bewustzijn groeit
De Vlaamse overheid blijft inzetten op de uitrol van de digitale meter, grofweg 61% van de gezinnen en 63% van de bedrijven hebben er zelfs al een. Interessant is dat mensen positiever worden over de digitale meter zodra ze er ervaring mee hebben. Anderzijds vindt nog steeds 33% van de gezinnen dat de communicatie over de voordelen van de digitale meter te kort schiet.
Heb jij ook nog vragen over de digitale meter? Lees dan hier alle voordelen.
Capaciteitstarief: de onduidelijkheid blijft
Het capaciteitstarief, dat in 2023 werd ingevoerd, zorgt nog steeds voor gemengde reacties. Slechts 38% van de gezinnen weet wat het capaciteitstarief precies inhoudt. Een kwart van de gezinnen is nog steeds onzeker over de impact van dit tarief op hun factuur. Dit toont aan dat er nog verbetering mogelijk is op het vlak van communicatie over dit onderwerp. Vooral jongeren (18-34 jaar) zijn vaker positief over het tarief, terwijl anderen eerder neutraal of negatief staan tegenover deze verandering.
Wil jij meer weten over het capaciteitstarief? Lees dan hier verder.
Conclusie: een markt in beweging
De resultaten van de Marktmonitor 2024 tonen aan dat de Vlaamse energiemarkt volop in beweging is. Hoewel gezinnen en bedrijven zich aanpassen aan de veranderende marktomstandigheden, blijven er zorgen over hoe betaalbaar en begrijpelijk energie is. Het is duidelijk dat er nog ruimte is voor verbetering, zowel in termen van contractkeuze als in de informatievoorziening.
Naast de Marktmonitor van de VREG, heb je ook het VREG Marktrapport. Dit gaat over de evolutie van de energiemarkt in Vlaanderen. Het volledige marktrapport van 2024 kan je downloaden op de website van de VREG: klik hier.
Ons advies?
Controleer vandaag nog of je energiecontract nog steeds voordelig is! Overstappen kan in veel gevallen flink wat besparen. Nieuw contract gevonden? Top! Lees je nieuwe contract dan zorgvuldig door en neem bij twijfel contact op met je leverancier om alle details helder te krijgen.
Toch nood aan de expertise van een expert? Via iChoosr ontvang je niet alleen uitgebreide informatie, maar geniet je ook van voordelige prijzen. Doe mee met onze groepsaankoop energie en ontdek hoeveel jij kan besparen!