Waar vind ik mijn huidig energietarief? En waarom moet ik soms bijbetalen?

Je vindt je huidige energietarief terug op je laatste jaarlijkse afrekening. Op deze afrekening staat ook hoeveel energie je effectief verbruikt hebt en hoeveel je al betaald hebt in voorschotten. Je energieleverancier rekent zo uit of je moet bijbetalen op je afrekening of niet.

Hoe dat precies in z’n werk gaat? Lees vooral verder.

Wat is je energietarief?

Even terug naar de basics.

Je energietarief, of levertarief, is de eenheidsprijs die je betaalt voor de energie die je verbruikt. Die prijs wordt uitgedrukt in een bedrag per verbruikte eenheid kilowattuur (kWh).

Wil je nakijken wat je energietarief precies was in de afgelopen periode? Kijk dan op je jaarlijkse afrekening bij de detailberekening van je totaalbedrag.

Lees ook: Video – hoe ziet je energiefactuur eruit?

Loopt de duurtijd van je energiecontract af? Dan wordt je energiecontract automatisch verlengd als je niets doet. Je energieleverancier stuurt jou een tariefkaart met de verlengingstarieven. Dit zijn dan de energieprijzen die je betaalt voor de komende periode.

Lees ook: Help? Ik weet niet meer welk energietarief ik betaal

 

Gespreide betaling van je energiefactuur

Een heel jaar energie in één keer betalen? Dat is een smak geld. Gelukkig hoef je niet meteen het totaalbedrag van je energiefactuur te betalen.

Je energieleverancier spreidt de betaling via voorschotfacturen. Het bedrag van de voorschotten is gebaseerd op een schatting van je energieverbruik en betaal je meestal maandelijks.

Eén keer per jaar ontvang je een jaarlijkse afrekening van je energieleverancier. Daarop staat hoeveel energie je effectief verbruikt hebt. Op basis daarvan berekent je leverancier de totale kost en trekt daar de betaalde voorschotten van af. Heb je meer voorschot betaald dan nodig was? Dan krijg je het verschil terugbetaald. Omgekeerd kan ook: betaalde je te weinig voorschotten, dan moet je bijbetalen.

 

Hoe wordt het bedrag van je voorschotfactuur bepaald?

Je weet vooraf natuurlijk niet hoeveel energie je precies gaat verbruiken. Daarom berekent de energieleverancier een gemiddelde van jouw energieverbruik per maand. Dat gebeurt op basis van de meterstanden die je aan je netbeheerder doorgeeft. Het bedrag van je voorschotfactuur is gebaseerd op een kosteninschatting van het aantal eenheden energie dat de laatste drie jaren op jouw adres werd verbruikt.

Goed om te weten

Je kan het bedrag van je voorschotfacturen laten aanpassen. Dat doe je via de klantendienst van je energieleverancier. Laat je bijvoorbeeld zonnepanelen installeren? Dan zal je energieverbruik dalen ten opzichte van vorig jaar. De berekening van je voorschot klopt dan niet meer. Je betaalt beter een lager voorschot.

 

Wanneer krijg je je jaarlijkse afrekening?

Je netbeheerder vraagt je elk jaar om de meterstanden van je elektriciteits- en/of gasmeter door te geven. Op basis daarvan maakt je energieleverancier je jaarlijkse afrekening op.

Let op: de datum van je meteropname (en jaarlijkse afrekening) hangt niet samen met de looptijd van je energiecontract. Daarom is je jaarlijkse afrekening niet altijd een afrekening voor een exacte verbruiksperiode van 1 jaar.

Waarom moet je soms bijbetalen?

Als de kosten van je werkelijke energieverbruik hoger zijn dan het totaalbedrag dat je via je voorschotfacturen hebt betaald, dan moet je bijbetalen. En uiteraard ook omgekeerd.

Geld terugkrijgen is fijn, maar het betekent niet noodzakelijk dat je een voordelig energiecontract hebt. Dit geeft enkel aan dat de kosten van je werkelijke verbruik niet goed overeenstemmen met wat vooraf werd ingeschat.

 

Slotfactuur: wat als je verandert van energieleverancier?

Beslis je om van energieleverancier te veranderen? Dan neemt de netbeheerder contact met je op om je meterstanden door te geven. Dit gebeurt vóór je overstapdatum. De netbeheerder geeft je meterstanden door aan je oude én aan je nieuwe energieleverancier.

Op basis van deze meterstanden maakt je oude energieleverancier een slotfactuur op. Die ontvang je ten laatste 6 weken na je overstap. De slotfactuur is een afrekening van de voorschotfacturen die je al betaald hebt en je werkelijke verbruik in de periode sinds je laatste meteropname. Ook hier kan het dus gebeuren dat je geld terugkrijgt of moet bijbetalen.

Belangrijk: je komt bij een overstap van energieleverancier nooit zonder elektriciteit of gas te zitten. Alles blijft werken zoals voorheen. Het is enkel een administratieve handeling.

Lees ook: Vijf misverstanden over overstappen van energieleverancier.

 

Geschreven door iChoosr, in het kader van de groepsaankoop energie

 

Op zoek naar een voordeliger tarief?

Misschien betaal je vandaag wel te veel voor energie. Maar hoe kom je dat te weten? Door je in te schrijven voor de groepsaankoop energie krijg je een aanbod op maat van jouw energieverbruik. Het ideale moment om te vergelijken. Inschrijven voor de groepsaankoop energie is gratis en vrijblijvend: klik hier

Lees ook deze berichten:

Waarom gaan alle energieprijzen omhoog?
07-10-2019 • Categorie: Algemeen

Het afgelopen jaar was zeer ongebruikelijk voor de energiemarkt. Waardoor de energieprijzen voor iedereen omhoog gaan. We leggen het je uit.

Is een thuisbatterij rendabel voor mijn situatie?
07-10-2019 • Categorie: Algemeen

Thuisbatterijen. Er wordt veel over gesproken en geschreven. Wat jij wilt weten is natuurlijk of het ook rendabel is voor jouw situatie. Wij zoeken het voor je uit.

Waarom organiseren we een groepsaankoop autoverzekeringen?
07-10-2019 • Categorie: Algemeen

Energie en zonnepanelen zijn niet de enige producten waar een groepsaankoop nuttig voor is. Daarom bundelen iChoosr en Hopala de krachten voor een nieuw soort groepsaankoop: autoverzekeringen.